Warsztaty teatralne

dla dzieci

„Źródło.” to projekt edukacyjno-terapeutyczno-teatralny autorstwa Edyty Łukaszewskiej, aktorki Teatru Nowego w Poznaniu i trenerki aktorstwa od 21 lat.

“ŻRÓDŁO” to zaproszenie do pracy nad swoją zapomnianą historią odczuwania ciała i emocji tworząc pomost do zrozumienia mechanizmów jakie powstały w naszym ciele i głowie po to aby stworzyć nowe. Warsztaty pomogą uczestnikom zbudować swoją własną drogę radzenia sobie ze stresami zmotywują do zabawy swoją uśpioną, spontaniczną kreatywnością.

Lars Thiel autor publikacji „Zostawmy dramat na scenie” udowadnia, że uczestnictwo w kulturze może naprawdę korzystnie wpłynąć na nasz stan zdrowia. Autor przeprowadził kompleksowe badania, w których dobór metod badawczych umożliwił dokonanie precyzyjnych i wiarygodnych pomiarów, które dokładnie określają związek przyczynowy między udziałem w kulturze a utrzymaniem zdrowia psychicznego. Głównym rezultatem badań jest fakt, że udział w wydarzeniach kulturalnych przynajmniej raz w miesiącu zapewnia nam znacznie lepsze samopoczucie w porównaniu do stanu zdrowia, którego doświadczyliśmy przy rzadszych wizytach w miejscach związanych z kulturą. Można wysnuć wniosek, że obcowanie ze sztuką nie tylko rozwija na wielu płaszczyznach, ale również uzdrawia.

Poprzez uczestnictwo w zajęciach teatralnej uczymy się przekazu komunikatów w bardzo różnej formie:
• obrazowej (oglądamy siebie i innych uczestników w fikcyjnych sytuacjach podczas dramy, która daje nam możliwość przepracować nasze lub innych wątpliwości, trudne, stresujące doświadczenia, improwizacje związane z życiem studenckim, estetyczne i emocjonalne wrażenia końcowego efektu: pokazu, spektaklu);
• semantycznej (znaczenie i budowa wypowiedzi, interpretacje opisu przedstawiającego przedmioty lub istoty);• behawioralnej - poprzez różne formy zachowania (ruch, gest, taniec, pamięć ciała itd.);• empatycznej - współodczuwanie, towarzyszenie przeżyciom, wzlotom i upadkom odgrywanych postaci, przenoszenie sposobów zachowania się fikcyjnych postaci na sytuacje rzeczywiste;
• odgrywanie ról - wymaga od uczestnika wczuwania się w przeżycia i sytuacje innego człowieka. Pozwala to na „zestrojenie” uczuć. Wyrabia umiejętność werbalizowania własnych przeżyć poprzez świadome przeżywanie wyimaginowanych stanów emocjonalnych;
• przyswajanie nowego słownictwa poprzez werbalizowanie własnych przeżyć oraz naśladowanie wypowiedzi granych przez uczestnika postaci - interioryzacja słownictwa poprzez używanie go w sytuacjach codziennych;
• samodzielne wykonywanie fragmentów scenografii lub całości, zapoznanie się z różnymi stylami scenografii i możliwościami zmieniania lub odkrywania nowych rozwiązań scenograficznych. Czynność ta pozwala na wyeksponowanie cech charakteru w wyglądzie i otwiera na wiele rozwiązań w budowaniu przestrzeni teatralnej lub pozateatralnej;
• dopisywanie dalszych losów bohaterów, aby bardziej uwypuklić charakter postaci;
• adaptacja tekstu literackiego na scenariusz sztuki teatralnej. Umiejętność prostej adaptacjirozwija zdolności uteatralnienia świata, swobodnego poruszania się zarówno w świecie fikcji, jak i w świecie realnym, rozwijanie dyspozycji literackich, myślenia twórczego.

O Autorce:

Edyta Łukaszewska

Nazywam się Edyta Łukaszewska. Jestem aktorką Teatru Nowego i trenerką aktorstwa od 21lat. Jestem ciekawa świata, ciągłych zmian w nim zachodzących i przede wszystkim ciekawa człowieka. Ciekawi mnie Człowiek i jego nieskończony kreatywny potencjał radzenia sobie z procesem zmian zachodzących w świecie. Pracuję z dorosłymi, nastolatkami i dziećmi, relacje z uczestnikami moich zajęć często są bardzo bliskie i pozostaje z nimi w kontakcie do dziś. Z mojego wieloletniego doświadczenia wynika, że zajęcia teatralne są metodą, która posiada oprócz twórczych i kreatywnych właściwości również silną właściwość terapeutyczną. Przyglądając się z bliska i daleka działaniom i wartościom, które reprezentuje mam poczucie, że moja metoda pracy i podejście do rozwoju łączy się z wartościami ludzi, którzy chcą nabyć nowe kompetencje metodami redukującymi ich stres, a wzmacniającymi ich poczucie wartości. Zależy mi na tym, aby uczestnicy moich warsztatów czuli się na nich dobrze i wiedzieli jaki jest nasz wspólny cel. Zawsze byłam ciekawa, co by było, gdyby uczestnicy moich zajęć nie związani bezpośrednio z kształceniem teatralnym mieli możliwość badania swojej ekspresji twórczej w laboratorium jakim jest teatr, gdzie nie ma żadnego ryzyka oceny, a potężny potencjał i przestrzeń na eksperymentowanie działań, które w realnym życiu byłyby niemożliwe. Pracuję różnymi metodami, łącze je ze sobą i mieszam. Wszystkimi metodami pracowałam w teatrze i na warsztatach aktorskich. Moja metoda „ Żródło” jest efektem wieloletniego doświadczenia. Oprócz klasycznej edukacji w Akademii Teatralnej w Warszawie doszkalałam się w Instytucie Grotowskiego, pracowałam z Abigail Hopkins, Andreiem Zagorodnikovem, Evgeniyą Boginskaya i innymi. Korzystam najczęściej z metod teatru improwizacji takich jak min Philipa Bernardi, Kat Koppett, ale również korzystam z takich klasyków jak Antonii Czechow.

Hmm… potrzebujesz pomocy w wyborze
Skontaktuj się z nami, chętnie doradzimy.